
Dzięki nowoopracowanemu smarowi, małe koła zębate mogą pracować praktycznie bez tarcia. Wykonany z ciekłych kryształów olej drastycznie zmniejsza siłę oporu, niwelując efekty zużycia.
Smary stosowane są w silnikach, łożyskowanych osiach, wentylatorach i w wielu znacznie bardziej skomplikowanych urządzeniach produkcyjnych. Chociaż środki smarne są stosowane powszechnie, przeciągu ostatnich dwudziestu lat w ich dziedzinie nie było prawie żadnych znaczących innowacji.
Wchodząc w konsorcjum z mniejszymi firmami, Instytut Fraunhofera IWM z Freiburga stworzył zupełnie nową klasę substancji, które mogą zmienić całkowicie rynek - mianowicie ciekłokrystaliczy smar. To co go wyróżnia, to fakt, że mimo iż jest płynem, jego cząsteczki wykazują właściwości kierunkowe.
Gdy dwie powierzchnie poruszają się w przeciwnych kierunkach, molekuły ciekłokrystaliczne pomiędzy nimi zachowują w sposób pozwalający na to, aby opór tarcia pozostawał na bardzo niskim poziomie. Umożliwia to wzajemny ruch niemal bez tarcia.
Ciekłe kryształy są znane z wykorzystania w wyświetlaczach LCD umieszczonych w telewizorach, telefonach komórkowych i ekranach dotykowych. Niezwykły pomysł, aby wykorzystać je jako smar został zaproponowany przez Nematel GmbH, który następnie zwrócił się do Fraunhofer IWM, aby zweryfikować, czy ich pomysł sprawdzi się w rzeczywistości.
Dr Tobias Amann zastosował smar wykonany z ciekłych kryształów, umieszczając go pomiędzy dwoma metalowymi elementami. „Nawet w pierwszym badaniu, zmierzono bardzo niskie współczynniki tarcia.", wspomina.
Badacze z Fraunhofer odkryli, że ciekłe kryształy bardzo dobrze nadają się do olejów smarujących, gdyż ich cząsteczki są długie i cienkie. „Przy wykorzystaniu ich jako tego typu środka między dwiema powierzchniami, które ślizgają się względem siebie, układają się relatywnie równolegle w uporządkowanych warstwach granicznych.", wyjaśnia dr Andreas Kailer. „Warstwy te są bardzo stabilne i łatwo przemieszczają względem siebie, utrzymując parametry tarcia i zużycia na absolutnym minimum."
Zanim ciekłokrystaliczny smar nadawał się do praktycznego zastosowania musiało zostać przeprowadzonych wiele badań. Fraunhofer IWM uruchomiła projekt wraz z Nematel GmbH oraz ekspertami z Dr Tillwich GmbH. Trwa już ponad 4 lata, a finansowany jest głównie przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (BMBF).
Obecnie naukowcy pracują nad innowacyjnymi łożyskami ślizgowymi ze smarem z ciekłego kryształu dla małych silników elektrycznych stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym, np. alternatorów lub silników wycieraczek samochodowych.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- pacetoday

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Przerwy w dostawie prądu? Sprawdź, jak się zabezpieczyć na tę okoliczność.
Przerwy w dostawie prądu są często wynikiem trudnych warunków pogodowych, które powodują zerwanie napowietrznych linii elektroenergetycznych....
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
www.automatyka.plWycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-