
Firma Carbon ThreeSixty prowadzi nowy projekt mający na celu opracowanie rewolucyjnego, całkowicie kompozytowego koła helikoptera.
Celem jest zaprojektowanie, opracowanie i wyprodukowanie ultralekkiego, wytrzymałego koła z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) o bardzo niskiej masie.
Światowy rynek kół do helikopterów wykorzystuje metaliczne materiały ze stopów lekkich, zwykle są to aluminium lub magnez. Zapewniają one wystarczającą wytrzymałość i sztywność przy stosunkowo niskiej gęstości. Natomiast koło wykonane z CFRP zapewni znacznie lepsze właściwości mechaniczne przy około połowie gęstości. W porównaniu do stopów aluminium, felga CFRP będzie lżejsza, zapewniając wyższą wydajność i dłuższą żywotność.
Istniejące koła helikopterów ze stopów metali lekkich mogą ulegać niepożądanym uszkodzeniom oraz muszą wytrzymywać stosunkowo trudne warunki. Wymaga to regularnej konserwacji zapobiegawczej i naprawczej przez cały okres eksploatacji śmigłowca.
Włóknista mikrostruktura i stabilność żywicy zaawansowanych kompozytów oznacza, że trwałość i odporność na korozję można znacznie poprawić, jednocześnie zapewniając redukcję masy o około 30-40% i lepszą wydajność NVH (hałas, wibracje i szorstkość).
Zmniejszenie masy umożliwia płatowcom poprawę wydajności, zasięgu i ładowności, a także zwiększa możliwość instalacji układów napędowych o niższej gęstości mocy, takich jak akumulator elektryczny. Koła kompozytowe będą również wymienne z istniejącymi kołami, dzięki czemu będą odpowiednie do zastosowań modernizacyjnych.
Alex Doyle, kierownik projektu technologicznego w National Composites Center, twierdzi, że: „Koła kompozytowe stały się rentowne dopiero w ciągu ostatniej dekady dzięki poprawie wytrzymałości systemu żywic, niższym cenom włókien węglowych i usprawnieniom w automatyzacji procesów. Widzimy to na rynku kół samochodowych, gdzie są już sprawdzone. Zastosowania lotnicze są jednak trudniejsze. Postępy w technologii wskazują, że nadeszła pora na zastosowanie kół kompozytowych w helikopterach".
Projekt ma trwać 18 miesięcy, a jego całkowity budżet wyniesie około 250 000 funtów. Rozwój technologiczny kompozytów umożliwia ich zastosowanie w obszarach, które jeszcze niedawno wydawały się być zarezerwowane dla konwencjonalnych materiałów.
(SW)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- Machinery.co.uk; Garfika: libreshot.com

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Metody i techniki sztucznej inteligencji wykorzystywane w projektach R&D
Sztuczna inteligencja znajduje powszechne zastosowanie w projektach badawczo-rozwojowych. Wykorzystanie nowoczesnych technologii do tworzenia...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
www.automatyka.plWycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-