Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2021-02-01  |  Ostatnia aktualizacja: 2021-02-01
Kompozytowe koła do helikoptera
Kompozytowe koła do helikoptera
Kompozytowe koła do helikoptera

Firma Carbon ThreeSixty prowadzi nowy projekt mający na celu opracowanie rewolucyjnego, całkowicie kompozytowego koła helikoptera.

Celem jest zaprojektowanie, opracowanie i wyprodukowanie ultralekkiego, wytrzymałego koła z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) o bardzo niskiej masie.

Światowy rynek kół do helikopterów wykorzystuje metaliczne materiały ze stopów lekkich, zwykle są to aluminium lub magnez. Zapewniają one wystarczającą wytrzymałość i sztywność przy stosunkowo niskiej gęstości. Natomiast koło wykonane z CFRP zapewni znacznie lepsze właściwości mechaniczne przy około połowie gęstości. W porównaniu do stopów aluminium, felga CFRP będzie lżejsza, zapewniając wyższą wydajność i dłuższą żywotność.

Istniejące koła helikopterów ze stopów metali lekkich mogą ulegać niepożądanym uszkodzeniom oraz muszą wytrzymywać stosunkowo trudne warunki. Wymaga to regularnej konserwacji zapobiegawczej i naprawczej przez cały okres eksploatacji śmigłowca.

Włóknista mikrostruktura i stabilność żywicy zaawansowanych kompozytów oznacza, że trwałość i odporność na korozję można znacznie poprawić, jednocześnie zapewniając redukcję masy o około 30-40% i lepszą wydajność NVH (hałas, wibracje i szorstkość).

Zmniejszenie masy umożliwia płatowcom poprawę wydajności, zasięgu i ładowności, a także zwiększa możliwość instalacji układów napędowych o niższej gęstości mocy, takich jak akumulator elektryczny. Koła kompozytowe będą również wymienne z istniejącymi kołami, dzięki czemu będą odpowiednie do zastosowań modernizacyjnych.

Alex Doyle, kierownik projektu technologicznego w National Composites Center, twierdzi, że: „Koła kompozytowe stały się rentowne dopiero w ciągu ostatniej dekady dzięki poprawie wytrzymałości systemu żywic, niższym cenom włókien węglowych i usprawnieniom w automatyzacji procesów. Widzimy to na rynku kół samochodowych, gdzie są już sprawdzone. Zastosowania lotnicze są jednak trudniejsze. Postępy w technologii wskazują, że nadeszła pora na zastosowanie kół kompozytowych w helikopterach".

Projekt ma trwać 18 miesięcy, a jego całkowity budżet wyniesie około 250 000 funtów. Rozwój technologiczny kompozytów umożliwia ich zastosowanie w obszarach, które jeszcze niedawno wydawały się być zarezerwowane dla konwencjonalnych materiałów.

(SW)

Kategoria wiadomości:

Nowinki techniczne

Źródło:
Machinery.co.uk; Garfika: libreshot.com
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także