Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy komunikatów Dodano: 2019-07-01   |  Ostatnia aktualizacja: 2019-07-01
Norma ISO 9001 - system zarządzania jakością w firmie
Norma ISO 9001 - system zarządzania jakością w firmie

Jakość to fundament nowoczesnego zarządzania każdą organizacją. To z myślą o zapewnieniu najwyższych standardów oferowanych produktów oraz usług powinny być tworzone wszelkie procedury. W zarządzaniu jakością ważna jest standaryzacja. Stąd tak wiele firm wybiera wdrożenie systemu ISO 9001. Czym są i czego dotyczą normy ISO? Wyjaśniamy.

 

ISO 9001 jest międzynarodową normą precyzującą, jakie wymagania musi spełnić system zarządzania jakością. Została ona utworzona przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną z siedzibą w Genewie, a do zaleceń ISO stosują się firmy na całym świecie. Obecnie obowiązującym standardem jest ISO 9001:2015 – same wymogi są nieustannie aktualizowane, więc w nieodległej przyszłości można się spodziewać kolejnych zmian.

Na czym opierają się normy ISO 9001?

Normy ISO można wdrożyć w każdej organizacji – bez względu na jej wielkość, miejsce czy specyfikę działania. W najogólniejszym ujęciu zarządzanie jakością w oparciu o ISO bazuje na ośmiu kluczowych regułach. Są to:

  • orientacja na klienta i jego potrzeby,
  • obecność przywództwa – kierownictwa, które opracowuje kierunki rozwoju organizacji,
  • inwestycja w efektywne zarządzanie ludźmi nakierowane na budowanie zaangażowania,
  • procesowe podejście – uwzględniające standaryzację procedur w zgodzie z nowoczesnymi metodami zarządzania,
  • ciągły rozwój i doskonalenie – np. w zgodzie z filozofią kaizen,
  • podejmowanie decyzji w rzeczowy sposób – na bazie wnikliwej analizy sytuacji wyjściowej i konsekwencji,
  • tworzenie wzajemnie korzystnych stosunków z partnerami biznesowymi.

Wdrożenie standardów ISO warto zakończyć certyfikacją – tak, aby zyskać obiektywne potwierdzenie tego, że jakość w organizacji zajmuje kluczową rolę.

Jak wdrożyć ISO 9001?

Wdrożenie norm ISO związanych z zarządzaniem jakości procesów ma wieloetapowy charakter. Istotne jest uporządkowanie procesów i struktury organizacyjnej firmy – tak, aby możliwe było ujednolicenie i uproszczenie procedur. Dlatego wiele przedsiębiorstw korzysta z usług konsultingowych w zakresie zarządzania jakością. Współpraca z ekspertami pozwala wypracować spójną strategię, a następnie wdrożyć ją z myślą o dostosowaniu specyfiki działalności do aktualnie obowiązujących norm jakościowych. Zanim jednak zdecydujemy się na usługi firmy konsultingowej warto zacząć od szkoleń otwartych pozwalających zbudować odpowiedni poziom świadomości co do dostępnych metod zarządzania jakością w zespole pracowniczym. Często szkolenia ISO pozwalają na tyle zapoznać się z metodyką wdrażania systemu zarządzania jakością, że późniejsza współpraca z partnerem wdrożeniowym w postaci zewnętrznego konsultanta okazuje się być dużo szybsza i tańsza dla firmy. Szkolenia zresztą mają charakter fundamentalny, bez ich przeprowadzenia wśród pracowników wdrażanie systemów ISO niestety się nie uda. Na szczęście na rynku dostępnych jest szereg kursów z norm ISO, w tym z normy ISO 9001, a przeciętna cena szkolenia zaczyna się już od kilkuset złotych od osoby za dzień szkolenia. Więcej na temat szkoleń otwartych, czym kierować się przy wyborze konkretnego szkolenia bądź firmy szkoleniowej można dowiedzieć się w serwisie Szkolenia News, który publikuje na bieżąco informacje dotyczące prowadzenia polityki szkoleniowej w firmach.

Kategoria komunikatu:

Porady i ciekawostki branżowe

Źródło:
eventis.pl

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.