Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2016-01-20
8 najczęściej popełnianych błędów przy leasingu maszyn

Leasing to tania, szybka i popularna metoda finansowania zakupu samochodów i maszyn dla przedsiębiorstw. Jeśli planujesz zakup samochodu lub maszyny do firmy i myślisz o leasingu dobrze jest wiedzieć, jakie błędy przedsiębiorcy popełniają najczęściej decydując się na leasing oraz jak się ich ustrzec.


I. Założenie, że maksymalny czas umowy leasingu wynosi 5 lat.
Zwykle maksymalny czas umowy leasingu wynosi 5 lat jednakże niektóre firmy leasingowe dopuszczają dłuższy czas trwania umowy - do 7-8 lat dla maszyn. Pozwala to znacznie obniżyć wysokość miesięcznej raty.


II. Odkładanie organizowania leasingu na ostatnią chwilę.
W Polsce przy leasingu maszyny część firm leasingowych oferuje ocenę wniosku w procedurach uproszczonych. Zaletą tych procedurjest niewielka ilość wymaganych dokumentów oraz krótki czas wydania decyzji o przyznaniu leasingu. Jeżeli wszystko idzie sprawnie leasing można zorganizować w ciągu 3-5 dni roboczych (od złożenia kompletu dokumentów do odbioru). Jednakże często po drodze pojawiają się 'nieprzewidziane okoliczności' wydłużające cały proces, przykładowo: urlop osoby ze strony dilera lub firmy leasingowej zaangażowanej w proces leasingu, konieczność przesyłania dokumentów kurierem gdy diler mieści się w innej miejscowości, niż firma leasingowa; konieczność przedłożenia dodatkowych dokumentów do oceny wniosku, błąd ludzki - wystawienie faktury z błędnymi danymi lub wprowadzenie błędnych danych do umowy leasingowej i wiele innych. Dlatego bezpiecznie jest założyć, że cały proces potrwa około 1-2 tygodnie czasu dla maszyn nowych (w zalezności od firmy leasingowej i procedury oceny) i około 2 tygodni dla maszyn używanych, do procesu oceny wymagane są bowiem oględziny miejsca prowadzenia działalności klienta i (w przypadku maszyn używanych) wycena zlecona rzeczoznawcy zewnętrznemu. Przy transakcjach o dużej wartości (powyżej 1 mln zł) ocena wniosku może trwać dłużej. Zdarza się także, że firma leasingowa odmawia udzielenia leasingu i cały proces powtarzany jest w innej firmie leasingowej. Wszystko powyższe przemawia za organizowaniem leasingu z wyprzedzeniem czasowym.


III. Założenie, że łatwo jest dostać leasing na maszynę dla krótko działającej firmy.
Firmy leasingowe niechętnie finansują nowopowstałe firmy, najczęściej wymagają poręczenia innej firmy z dłuższą historią działalności. Jeśli poręczenie nie wchodzi w grę bierze się pod uwagę kilka czynników:
-Wysokość opłaty wstępnej - im wyższa tym lepiej, minimum 20-25%
-Doświadczenie w branży osób zarządzających firmą
-Majątek firmy i właściciela lub reprezentantów - w przypadku spółek zoo często wymagane jest poręczenie umowy leasingu majątkiem prywatnym reprezentantów
-Przedmiot leasingu - czy jest typowy w swojej branży, jak duży jest rynek wtórny
-Kontrakty lub listy intencyjne - preferowane są sytuacje, gdy zakup ma nastąpić w związku z wykonaniem podpisanego kontraktu, ewentualnie leasingobiorca może przedstawić listy intencyjne na odbiór swoich towarów/usług
-Czy firma rozpoczęła działalność i są już generowane obroty - jeśli dopiero się organizuje szanse maleją, nawet w przypadku dużego kapitału zakładowego lub majątku.


IV. Wykup przedmiotu leasingu przed upływem 40% czasu amortyzacji
Aby umowa leasingu operacyjnego była za takową uważana przed Urzędem Skarbowym powinna trwać co najmniej 40% normatywnego czasu amortyzacji przedmiotu leasingu, czyli w przypadku obrabiarek do metalu czy drewna (stawka amortyzacji 14%) min. 3 lata. Jeśli leasingobiorca zakończy umowę wcześniej - ryzykuje, że w trakcie kontroli Urzędu Skarbowego dociekliwy urzędnik zażąda usunięcia z kosztów rat leasingu i zapłaty zaległego podatku. Ponadto w sytuacji zamknięcia umowy leasingu przed upływem 40% normatywnego czasu amortyzacji przepisy obligują firmę leasingową do sprzedaży przedmiotu leasingu po wartości rynkowej potwierdzonej wyceną rzeczoznawcy lub po wartości pozostałej do spłaty, w zależności która z nich jest wyższa. Przy wysokiej opłacie wstępnej i spłacie znacznej części kapitału w trakcie trwania umowy jest to więc bardzo niekorzystne dla leasingobiorcy. Po upływie 40% normatywnego czasu amortyzacji wykup następuje po wartości pozostałej do spłaty.


V. Nadpłacanie umowy leasingu
Leasingobiorca dokonuje spłat w oparciu o harmonogram i nadpłata leasingu nie przynosi korzyści - faktury i tak będą przychodzić co miesiąc w kwotach wynikających z harmonogramu a pieniądze zostaną niepotrzebnie zamrożone. Można aneksować umowę, zmienić harmonogram i wtedy wpłacić jednorazowo większą kwotę, ale każda zmiana umowy wiąże się z kosztami aneksu (kilkaset złotych). Najrozsądniej zaplanować nadpłaty (o ile jest to możliwe) przed podpisaniem umowy leasingu modyfikując odpowiednio harmonogram spłat.

VI. Założenie, że minimalna opłata wstępna wynosi 10%.
Minimalna opłata wstępna (udział własny) zaczyna się najczęściej od 10% ale firmy leasingowe dopuszczają też niższe. Dla maszyn min. wkład własny wynosi 0-5%. Dla używanych przedmiotów leasingu wysokość opłaty wstępnej rośnie, przy czym nadal możliwy jest leasing przy 5% opłaty wstępnej.


VII. Organizowanie leasingu, gdy firma widnieje jako dłużnik w KRD
Niemalże wszystkie firmy leasingowe w Polsce sprawdzają leasingobiorcę w Krajowym Rejestrze Długów. Jeśli firma widnieje jako dłużnik, w większości przypadków kończy się to odmową udzielenia leasingu. Do wyjątków należą pojedyncze wpisy na niewielkie kwoty (kilkaset - kilka tysięcy złotych) lub sprawy wygrane w sądzie, które jeszcze nie zostały wykreślone z rejestru (należy wtedy przedstawić dodatkowe dokumenty). W pozostałych przypadkach firma leasingowa odmówi udzielenia leasingu, nawet, gdy widnieje kilka wpisów na bardzo małe kwoty. Dlatego przed złożeniem wniosku o leasing należy doprowadzić do wykreślenia wpisów z KRD (o ile jakieś są) albo liczyć się z wysokim prawdopodobieństwem decyzji odmownej i niepotrzebną stratą czasu.


VIII: NAJWIĘKSZY BŁĄD - powierzenie zorganizowania leasingu niewłaściwemu doradcy.
Niewłaściwy doradca leasingowy może sprawić, że zorganizowanie leasingu zamienia się w koszmar zamiast być proste i nieangażujące czasowo. Co więcej kiepski doradca może popełnić któryś z najczęściej popełnianych błędów Twoim kosztem. Na szczęście dość łatwo się przed tym ustrzec,wystarczy już na etapie pierwszej rozmowy zadać kilka pytań:


1.Jak długo pracuje Pan jako doradca do spraw leasingu? - Potrzeba minimum roku doświadczenia, żeby działać swobodnie, ale dobrze gdy doradca ma przynajmniej 3 lata doświadczenia - wtedy można mieć względną pewność, że zorganizował wystarczająco wiele umów leasingu, żeby nie uczyć się na Twoim przypadku. Brak doświadczenia sprawia, że popełniane są błędy i nie wiadomo o co pytać/prosić, dlatego dostaniesz więcej telefonów/maili z pytaniami i prośbąo uzupełnienia, co wydłuży czas oceny wniosku.
2. Jak dużo maszyn Pan wyleasingował? - to pytanie pogłębia poprzednie pytanie. Doradca może mieć kilka lat doświadczenia w leasingu samochodów, ale nie mieć pojęcia o leasingu maszyn i odwrotnie. Optymalną wartością jest powyżej 100 podpisanych umów leasingu samochodów/maszyn, minimum to 30-40 umów. Przy czym nie daj się uspokoić odpowiedzią typu 'Nie mam dużego doświadczenia, ale moi koledzy z firmy mają i będą mi podpowiadać'. Koledzy prowadzą swoje transakcje i mają niewiele czasu na cudze, a ludzie w centrali firmy leasingowej pracują bazując na informacjach przekazanych przez dział handlowy. Doradca nie mając doświadczenianie NIE będzie w stanie skutecznie działać na Twoją korzyść.
3.Czy ma Pan referencje? - to, że ktoś pracuje długo nie oznacza jeszcze, że dobrze wykonuje swoją pracę. Referencje pomogą rozwiać wątpliwości.
4. Jaka jest minimalna opłata wstępna? Jaki jest maksymalny czas trwania umowy leasingu? - pytanie zasadne, jeśli akurat jesteś zainteresowany możliwie najniższą wpłatą lub dłuższym, niż 5 lat czasem spłaty leasingu.
5. Ile firm leasingowych ma Pan w ofercie? - pytanie zasadne, gdy Twoja sytuacja nie czyni cię idealnym leasingobiorcą, przykładowo: prowadzisz firmę poniżej 2-3 lat, jesteś osobą poniżej 25 roku życia, działasz w branży podwyższonego ryzyka (np. budowlanej), masz słaby BIK, przedmiot leasingu jest stary albo nietypowy (czyli jest ryzykowny z punktu widzenia firmy leasingowej), masz stratę za ubiegły/bieżący rok itd. Różne firmy leasingowe zwracają uwagę (lub nie) na różne rzeczy i odmowa w jednej firmie leasingowej (choćby ze względu na stratę) wcale nie musi oznaczać odmowy w drugiej. Doświadczony broker z szeroką ofertą będzie w stanie pomóc skuteczniej, niż osoba pracująca bezpośrednio w firmie leasingowej, posiada bowiem szerszą perspektywę i większe możliwości.
6. Pracuje Pan na umowę o pracę czy w oparciu o działalność? - osoby pracujące w oparciu o działalność gospodarczą potrafią lepiej zrozumieć sytuację klienta - przedsiębiorcy, szczególnie gdy chodzi o wiarygodne wyjaśnienie niskiego dochodu/zysku firmy. Ponadto będąc najczęściej wynagradzanym za każdą umowę leasingu doradca prowadzący działalność ma osobisty interes, aby wszystko poszło, jak należy - w przeciwnym wypadku nie zarobi.
7. Można też zadać pytanie o któryś z najczęściej popełnianych błędów na zasadzie 'A co jeśli chciałbym...'


Autor tekstu: Mikołaj Łagowski
Właściciel agencji leasingowej Leason.


W trakcie 8 lat pracy w branży wyleasingował ponad 300 maszyn dla klientów z całej Polski.
tel: 508 747 525
e-mail: mikolaj.lagowski@leason.pl

Jeśli zastanawiasz się nad leasingiem maszyny - zadzwoń i dowiedz się więcej.

 

Autor:
Mikołaj Łagowski
Źródło:
Leason.pl
Dodał:
Leason.pl - Wygodny Leasing

Czytaj także