Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy komunikatów Dodano: 2022-12-20  |  Ostatnia aktualizacja: 2022-12-20
Co to jest i z czego składa się przekładnia zębata?
główne_.jpg
główne_.jpg

Co to jest i z czego składa się przekładnia zębata? Do czego służy tego rodzaju przekładnia? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytania, znajdziesz je w dzisiejszym artykule.

1. Z czego składa się przekładnia zębata?
2. Czym są koła zębate?

Popularne przekładnie zębate to jeden z rodzajów mechanizmów napędowych, które montuje się w różnych maszynach oraz elektrycznych urządzeniach. Z czego zbudowana jest standardowa przekładnia pasowa zębata? Gdzie najczęściej montuje się przekładnie zębate? Na pytania odpowiadamy w poniższym wpisie.

Z czego składa się przekładnia pasowa zębata?

Standardowa przekładnia zębata zbudowana jest z elementów, które służą do przenoszenia napędów. Tymi elementami są koła zębate https://www.technical.pl/oferta/kola-pasowe-przekladnie-pasowe/kola-pasowe-pod-paski-zebate, które na ogół ze sobą współpracują. Aktualnie wyróżnia się przekładnię zębatą jednostopniową oraz wielostopniową. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z przekładnią składającą się z dwóch kół zębatych, które wzajemnie się napędzają, a w drugim z mechanizmem, w którym wykorzystuje się wiele par tych kół. Przekładnia wielostopniowa jest – co prawda – bardziej zaawansowana, ale jednocześnie również wydajniejsza.

Taka przekładnia zębata przenosi napęd za pomocą kół zębatych, które się wzajemnie zazębiają. Do napędzania przekładni natomiast nierzadko wykorzystuje się pasek albo łańcuch. Do zalet przekładni zębatej zalicza się niską awaryjność i wysoką wydajność. Znajduje ona zastosowanie w przeróżnych maszynach i urządzeniach – również takich, które towarzyszą nam na co dzień – na przykład blender, zegar, rower, mikser czy samochód.

Czym są koła zębate?

Jak wspominaliśmy, przekładnia zębata składa się przede wszystkim z kół zębatych. Bez tych elementów mechanizm ten właściwie nie może istnieć. W zależności od tego, jak bardzo skomplikowana musi być konstrukcja, w przekładniach stosuje się jedną lub więcej par kół zębatych. Oczywiście im większa ilość par, tym bardziej wydajny jest cały system.

Czym jest koło zębate? Otóż to nic innego, jak czynny element przekładni, składający się z wieńca zębatego, piasty i łącznika, który łączy ze sobą obie te części. Biorąc pod uwagę kształt linii zęba, wyróżnia się koła z zębami prostymi, śrubowymi, daszkowymi oraz krzywoliniowymi. Rozwiązania daszkowe najczęściej wykorzystuje się w przekładniach walcowych, a krzywoliniowe w stożkowych. Ponadto na rynku dostępne są także koła z uzębieniem wewnętrznym.

Właściwości kół zębatych opisuje się kilkoma parametrami. Do nich zalicza się liczbę zębów, średnicę wierzchołkową, podziałową, średnicę zasadniczego koła oraz moduł i wysokość zęba. Koła zębate produkuje się z wytrzymałych materiałów, dzięki którym charakteryzują się nie tylko świetną odpornością na pękanie, ale i ścieranie czy ogólnie uszkodzenia mechaniczne. Dzięki temu koła zębate doskonale radzą sobie tam, gdzie mamy do czynienia z dużymi obciążeniami oraz ekstremalnymi warunkami. Jeżeli pojawią się problemy z dobraniem koła zębatego, co wymaga między innymi znajomości wysokości zęba, zawsze warto skontaktować się ze sprzedawcą. Na podstawie tego, gdzie działa koło zębate pomoże dobrać wieniec zębaty oraz pozostałe elementy. Warto też poczytać o kierunku obrotu koła zębatego oraz czym charakteryzuje się koło zębate wspólnie zazębiające się. To, podobnie jak docelowa prędkość kół i współczynnik wysokości zęba nie tylko ułatwi wybór, ale też pozwoli w pełni skorzystać z korzyści przekazywania ruchu obrotowego.

Kategoria komunikatu:

Inne

Źródło:
Materiał nadesłany do redakcji
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Czytaj także