Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2020-11-27  |  Ostatnia aktualizacja: 2020-11-27
Kompozyty w drodze po zwycięstwo
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Formula_SAE_F0711-14.jpg
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Formula_SAE_F0711-14.jpg

Wyścigi samochodowe odbywają się zarówno na torze, jak i przed uruchomieniem silnika. Za odpowiednią pracę pojazdu odpowiadają zespoły inżynierów. Studenci z Uniwersytetu w Mediolanie sięgnęli po kompozyty, by zmniejszyć wagę swojego samochodu i poprawić jego osiągi.

Zespół o nazwie Dynamis PRC, startujący w corocznych zawodach Formuły SAE, szukał materiału mogącego poprawić zawieszenie i układ kierowniczy. Przy współpracy z firmą Exel Composites rozważano kilka rodzajów rurek z włókna szklanego.

Przy pomocy algorytmu, obliczającego wydajność poszczególnych elementów, dokonano wyboru materiału. Postawiono na rurki z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym, o średnicach od 105 do 299 mm. W efekcie odchudzono pojazd o 800 gram, pozwalając usztywnić zawieszenie i skrócić czas okrążenia o dwie sekundy. Maksymalne obciążenie mogło zostać zwiększone ze 100 Nm, do aż 140 Nm.

Pomimo początkowych obaw związanych z implementacją nowej technologii, znaleziono rozwiązanie na wszystkie problemy. Modyfikacja w technice cięcia wykluczyła rozwarstwienie materiału, a użycie kleju zastąpiło spawanie.

Rezultatem zmian był jeden z najlepszych sezonów w historii zespołu. Planuje on szerszą implementację kompozytów m.in. do elementów wpływających na aerodynamikę, a także rozwój w kierunku samochodów elektrycznych.
(SW)

 

Kategoria wiadomości:

Nowinki techniczne

Źródło:
Compositesworld.com
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także