
Wyścigi samochodowe odbywają się zarówno na torze, jak i przed uruchomieniem silnika. Za odpowiednią pracę pojazdu odpowiadają zespoły inżynierów. Studenci z Uniwersytetu w Mediolanie sięgnęli po kompozyty, by zmniejszyć wagę swojego samochodu i poprawić jego osiągi.
Zespół o nazwie Dynamis PRC, startujący w corocznych zawodach Formuły SAE, szukał materiału mogącego poprawić zawieszenie i układ kierowniczy. Przy współpracy z firmą Exel Composites rozważano kilka rodzajów rurek z włókna szklanego.
Przy pomocy algorytmu, obliczającego wydajność poszczególnych elementów, dokonano wyboru materiału. Postawiono na rurki z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym, o średnicach od 105 do 299 mm. W efekcie odchudzono pojazd o 800 gram, pozwalając usztywnić zawieszenie i skrócić czas okrążenia o dwie sekundy. Maksymalne obciążenie mogło zostać zwiększone ze 100 Nm, do aż 140 Nm.
Pomimo początkowych obaw związanych z implementacją nowej technologii, znaleziono rozwiązanie na wszystkie problemy. Modyfikacja w technice cięcia wykluczyła rozwarstwienie materiału, a użycie kleju zastąpiło spawanie.
Rezultatem zmian był jeden z najlepszych sezonów w historii zespołu. Planuje on szerszą implementację kompozytów m.in. do elementów wpływających na aerodynamikę, a także rozwój w kierunku samochodów elektrycznych.
(SW)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- Compositesworld.com

Komentarze (0)
Czytaj także
-
10 powodów, dla których kompozyty to przyszłość budownictwa
Budownictwo stale ewoluuje, poszukując coraz bardziej efektywnych, trwałych i zrównoważonych rozwiązań. Jednym z nich są materiały kompozytowe,...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
www.automatyka.plWycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-