Powrót do listy wiadomości Dodano: 2015-10-06  |  Ostatnia aktualizacja: 2015-10-06
Laser usunie malunek samolotu
Laser usunie malunek samolotu
Laser usunie malunek samolotu

Linie lotnicze regularnie pozbawiają swoją flotę wierzchniej farby, by następnie nanieś jej nową warstwę. Często dzieje się to przy użyciu żrących środków chemicznych lub metod, takich jak piaskowanie. Problemem jest fakt, że techniki te są kosztowne, czasochłonne i wytwarzają duże ilości odpadów. Ponadto, niektóre z nowych materiałów używanych do budowy samolotów są bardzo wrażliwe na chemiczne i mechaniczne pozbywanie się malunku, dlatego też producenci samolotów zintensyfikowali próby poszukiwania mniej inwazyjnych i bardziej precyzyjnych metod.

Jedną z firm, która podjęła to wyzwanie jest holenderska LCR Systems BV, która do końca 2016 roku ma zamiar opracować zrobotyzowany system do usuwania malunku za pomocą lasera. Firma twierdzi, że będzie on kompatybilny ze wszystkimi typami samolotów oraz niezwykle konkurencyjny pod względem kosztów i wydajności.

Sercem systemu jest wysokiej mocy laser CO2, który został specjalnie zaprojektowany przez niemiecką firmę TRUMPF. Laser oraz ramię robota zostaną zamontowane na mobilnej platformie, dzięki czemu będą mogły dotrzeć do każdego elementu poszycia statku powietrznego.

Tradycyjne lasery z generatorem HF nie zapewniają niezawodnego działania z powodu ruchu platformy, na której się znajdują, zajmując przy tym zbyt wiele miejsca. TRUMPF wybrał zatem generator na bazie tranzystorów. Laser w tym wypadku jest znacznie mniejszy i bardziej wytrzymały, co czyni go idealnym wyborem do zastosowania na platformie mobilnej.

W celu ochrony powierzchni przed uszkodzeniem laser będzie zaprogramowany do selektywnego usuwania jednej lub większej ilości warstw powłoki. Czujnik optyczny będzie wykrywał zmiany w barwach warstw i przekazywał te informacje do jednostki sterującej mocą. Laser CO2 jest najlepszym wyborem do tego typu zastosowań, ponieważ długość jego fali pozwala usuwać szerokągamę stosowanych w lotnictwie farb.

LCR ma nadzieję, że jego system skróci czas wymagany do usuwania farby nawet o 30%. W przypadku dużego statku powietrznego ta metoda pochłonęłaby zaledwie dwa dni pracy. Dodatkowo jej zastosowanie obniży koszty procesu o 80%, redukując emisję CO2 o 90%.

(rr)

Kategoria wiadomości:

Nowinki techniczne

Źródło:
industrial-lasers
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także