Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2009-08-11 | Ostatnia aktualizacja: 2009-08-11
Pierwszy na świecie spawany most stalowy odremontowany
800 tys. zł kosztowało odremontowanie, pierwszego na świecie, spawanego mostu stalowego, który łączy brzegi rzeki Słudwi (Łódzkie). Zabytkowy obiekt powstał w latach 20. zeszłego stulecia, a jego twórcą był polski inżynier Stefan Bryła.
Most, który znajduje się na drodze A2 (Warszawa - Poznań) od lat był już wyłączony z ruchu. Przed laty został przesunięty o kilkanaście metrów, a na jego miejscu zbudowano nowy obiekt.
Jak powiedział rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - Maciej Zalewski, pomysł odremontowania tego historycznego mostu powstał w ubiegłym roku. Konstrukcja została oczyszczona i odrdzewiona, jezdnię wyłożono granitową kostką, wybudowano też nowe chodniki. Całość pomalowano na srebrzysty kolor.
Nieopodal mostu powstał parking, z przejściem do zabytkowej konstrukcji. Można przespacerować się po moście jak i pod nim. W tym celu specjalnie pod jego filarami brzeg rzeki został wyłożony brukowaną kostką.
"Chcemy, aby obiekt stał się atrakcją turystyczną. Miejscem, gdzie jadący kierowcy mogliby się zatrzymać, odpocząć, robiąc krótki spacer. To naprawdę jeden z najważniejszych tego typu zabytków na skalę światową" - mówił Zalewski.
Stefan Bryła, polski inżynier i twórca obiektu - był wykładowcą na Uniwersytecie Lwowskim i Warszawskim, przez wiele lat sprawował urząd posła na Sejm II Rzeczypospolitej, został zamordowany przez hitlerowców. Bryła był cenionym inżynierem oraz teoretykiem spawalnictwa. Współpracował m.in. przy budowie słynnych drapaczy chmur w USA. Był też twórcą m.in. hal Fabryki Parowozów w Warszawie, czy 10-kondygnacyjnego budynku Komunalnej Kasy Oszczędności w Chorzowie.
(bj)
Most, który znajduje się na drodze A2 (Warszawa - Poznań) od lat był już wyłączony z ruchu. Przed laty został przesunięty o kilkanaście metrów, a na jego miejscu zbudowano nowy obiekt.
Jak powiedział rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - Maciej Zalewski, pomysł odremontowania tego historycznego mostu powstał w ubiegłym roku. Konstrukcja została oczyszczona i odrdzewiona, jezdnię wyłożono granitową kostką, wybudowano też nowe chodniki. Całość pomalowano na srebrzysty kolor.
Nieopodal mostu powstał parking, z przejściem do zabytkowej konstrukcji. Można przespacerować się po moście jak i pod nim. W tym celu specjalnie pod jego filarami brzeg rzeki został wyłożony brukowaną kostką.
"Chcemy, aby obiekt stał się atrakcją turystyczną. Miejscem, gdzie jadący kierowcy mogliby się zatrzymać, odpocząć, robiąc krótki spacer. To naprawdę jeden z najważniejszych tego typu zabytków na skalę światową" - mówił Zalewski.
Stefan Bryła, polski inżynier i twórca obiektu - był wykładowcą na Uniwersytecie Lwowskim i Warszawskim, przez wiele lat sprawował urząd posła na Sejm II Rzeczypospolitej, został zamordowany przez hitlerowców. Bryła był cenionym inżynierem oraz teoretykiem spawalnictwa. Współpracował m.in. przy budowie słynnych drapaczy chmur w USA. Był też twórcą m.in. hal Fabryki Parowozów w Warszawie, czy 10-kondygnacyjnego budynku Komunalnej Kasy Oszczędności w Chorzowie.
(bj)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- PAP

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Siatki kompozytowe – jakie zastosowanie znajdują w budownictwie?
Wykonane z wysokogatunkowego kompozytu, siatki pomostowe to innowacyjne rozwiązanie, po które coraz chętniej sięgają eksperci z branży budowlanej....
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
www.automatyka.plWycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-