Powrót do listy wiadomości Dodano: 2009-12-14  |  Ostatnia aktualizacja: 2009-12-14
Pole magnetyczne wykorzystywane do cięcia stali
Pole magnetyczne wykorzystywane do cięcia stali
Pole magnetyczne wykorzystywane do cięcia stali
Gdy zdarza się wypadek samochodowy, nadwozie auta musi zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa pasażerów. Z tego powodu do budowy karoserii stosuje się blachy stalowe, które są wystarczająco wytrzymałe. Jednak ta zaleta staje się ich wadą jeśli chodzi o obróbkę podczas produkcji. Konwencjonalne narzędzia skrawające szybko się zużywają, a w dodatku pozostawiają niepożądany materiał na krawędziach otworów, co wymaga zastosowania obróbki wykańczającej. Alternatywą mogłoby być cięcie blach laserem, ale to proces bardzo energo- i czasochłonny, a zatem zbyt drogi.

Przy współpracy z wieloma partnerami, w tym Volkswagenem, naukowcy z Fraunhofer Institute for Machine Tools and Forming Technology w Chemnitz, opracowali inną metodę wykonywania otworów w blachach stalowych. Dr Verena Kräusel, kierowniczka badań, wyjaśnia: “Nowa metoda oparta jest na technologii impulsów elektromagnetycznych (EMPT – ElectroMagnetic Pulse Technology), którą dotąd wykorzystywano głównie do kształtowania rurek aluminiowych. Zmodyfikowaliśmy ją tak, aby nadawała się do cięcia nawet najtwardszej stali.”

O ile wykonanie otworu przy użyciu lasera zajmuje około 1.4s, to w technologii EMPT taki sam otwór wymaga tylko 0.2s. Poza tym w przypadku nowej metody nie ma konieczności wykańczania otworów ani wymiany zużytych narzędzi.

Generatory pulsów zawierają cewkę, baterię kondensatorów, układ ładowania i przełączniki wysokoprądowe. Gdy przełącznik zostaje załączony, kondensatory rozładowują się przez cewkę w przeciągu milisekund, wytwarzając impuls o dużym natężeniu. Cewka przekształca energię zgromadzoną w kondensatorach na energię pola magnetycznego, które uderza w blachę. Musi być ono na tyle silne, żeby wybić w stali otwór. „Ciśnienie wywierane na materiał wynosi około 3500 bar – to tak, jakby na paznokciu postawić 3 nieduże samochody” mówi Kräusel. Naukowcy opracowują teraz cewki umożliwiające wykonywanie otworów o różnej geometrii.

(bj)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Fraunhofer.de
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także