
Proces wiercenia w kompozytach z włókna węglowego (CFRP) ma wielki potencjał na rynku lotniczym. Dzieje się tak, ponieważ producenci samolotów wykorzystują coraz większe ilości elementów z dużą liczbą otworów pod złącza nitowane i skręcane. Proces ten wymaga więc niezawodnej, szybkiej i efektywnej kosztowo metody. Idealnym kandydatem wydaje się być wiercenie za pomocą lasera.
W ramach projektu LABOKOMP finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (BMBF) zgromadzeni wokół problemu partnerzy skupią się na opracowaniu strategii obróbki otworów w kompozytach CFRP za pomocą nowego, wysokoimpulsowego lasera.
W projekcie biorą udział Invent GmbH, KMS Technology Center, Trumpf Laser oraz Premium Aerotec. Wspólnie chcą stworzyć odporne na drgania zautomatyzowane systemy mocujące i pozycjonujące. W przeciwieństwie do klasycznych rozwiązań, inżynierowie chcą opracować system, który będzie w stanie adaptować się do kształtów przewiercanych detali.
Partnerzy skupią się również na kompleksowym zdefiniowaniu procesu, optymalizacją emisji gazów procesowych oraz chłodzenia komponentów. Zaprzyjaźnione Laser Zentrum Hannover zamierza ponadto przeprowadzić testy materiałowe w celu zminimalizowania stresu cieplnego podczas laserowego wiercenia w komponentach CFRP.
Firmy skupiają się obecnie nad pracą z relatywnie małymi, powtarzalnymi detalami. Proces ma być jednak zaprojektowany w taki sposób, aby można go było w przyszłości w łatwy sposób przeskalować.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- industrial-lasers

Komentarze (0)
Czytaj także
-
TECHJET – tnij, zarabiaj, oszczędzaj dzięki MEGAJET
Niewiele jest tak dużych waterjetów w Polsce. To prawdziwe olbrzymy. Ich długość może dochodzić nawet do 50 metrów. Standardowo wyposażone w...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
www.automatyka.plWycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-