Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2009-04-08 | Ostatnia aktualizacja: 2009-04-08
Zautomatyzowany proces laserowego naprawiania struktur kompozytowych
GKN Aerospace oraz SCLR Lasertechnik, niemiecka firma specjalizująca się w technologii laserowej, połączyły swe siły w celu opracowania nowego zautomatyzowanego procesu szybszej i tańszej naprawy struktur kompozytowych.
Zautomatyzowany proces laserowy zastąpić ma czasochłonne ręczne szlifowanie powierzchni kompozytowych, które jest dziś konieczne, by przygotować powierzchnię do naprawy polegającej na spajaniu jej z nowymi materiałami.
„Wraz z postępującą dominacją materiałów kompozytowych w lotnictwie, ich szybka i efektywna naprawa staje się coraz istotniejsza.” – stwierdził Phil Grainger, starszy dyrektor techniczny GKN Aerospace. „Wierzymy, że ta technologia laserowa rozwiąże kwestie związane z kosztami. Porozumienie z SLCR ma na celu stworzenie pierwszej generacji urządzenia w przeciągu zaledwie dwóch lat.” – dodał.
Nowy laserowy proces usuwa uszkodzony materiał, pozostawiając pozostałe włókna oraz żywicę nietkniętymi. A dzięki temu, że jest to proces bezkontaktowy, technika ta nie wiąże się z żadnymi siłami, czy wibracjami oddziaływującymi na strukturę, nie ma więc negatywnego wpływu na siłę oraz spójność materiału.
Uszkodzony obszar może następnie zostać naprawiony z użyciem łatki. Zautomatyzowana naprawa z użyciem lasera zapewnia taką samą wytrzymałość jak naprawa manualna, a przy tym jest o wiele bardziej odtwarzalna, zajmuje zaledwie jedną trzecią czasu i zapewnia 60 procentową redukcję kosztów naprawy.
„Ta laserowa technologia jest bardzo obiecująca dla operatorów lotniczych oraz przemysłu, gdyż umożliwia efektywne i niedrogie naprawy wysokiej jakości każdego niemalże kompozytu.” – dodał Grainger.
Prace będą finansowane wspólnie z brytyjskim rządem w ramach Programu Badawczego ELF (Environmental Lightweight Fan).
(lk)
Zautomatyzowany proces laserowy zastąpić ma czasochłonne ręczne szlifowanie powierzchni kompozytowych, które jest dziś konieczne, by przygotować powierzchnię do naprawy polegającej na spajaniu jej z nowymi materiałami.
„Wraz z postępującą dominacją materiałów kompozytowych w lotnictwie, ich szybka i efektywna naprawa staje się coraz istotniejsza.” – stwierdził Phil Grainger, starszy dyrektor techniczny GKN Aerospace. „Wierzymy, że ta technologia laserowa rozwiąże kwestie związane z kosztami. Porozumienie z SLCR ma na celu stworzenie pierwszej generacji urządzenia w przeciągu zaledwie dwóch lat.” – dodał.
Nowy laserowy proces usuwa uszkodzony materiał, pozostawiając pozostałe włókna oraz żywicę nietkniętymi. A dzięki temu, że jest to proces bezkontaktowy, technika ta nie wiąże się z żadnymi siłami, czy wibracjami oddziaływującymi na strukturę, nie ma więc negatywnego wpływu na siłę oraz spójność materiału.
Uszkodzony obszar może następnie zostać naprawiony z użyciem łatki. Zautomatyzowana naprawa z użyciem lasera zapewnia taką samą wytrzymałość jak naprawa manualna, a przy tym jest o wiele bardziej odtwarzalna, zajmuje zaledwie jedną trzecią czasu i zapewnia 60 procentową redukcję kosztów naprawy.
„Ta laserowa technologia jest bardzo obiecująca dla operatorów lotniczych oraz przemysłu, gdyż umożliwia efektywne i niedrogie naprawy wysokiej jakości każdego niemalże kompozytu.” – dodał Grainger.
Prace będą finansowane wspólnie z brytyjskim rządem w ramach Programu Badawczego ELF (Environmental Lightweight Fan).
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- The Engineer

Komentarze (0)
Czytaj także
-
TECHJET – tnij, zarabiaj, oszczędzaj dzięki MEGAJET
Niewiele jest tak dużych waterjetów w Polsce. To prawdziwe olbrzymy. Ich długość może dochodzić nawet do 50 metrów. Standardowo wyposażone w...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
www.automatyka.plWycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-