Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2009-05-13 | Ostatnia aktualizacja: 2009-05-13
Zautomatyzowany proces laserowej obróbki elementów kompozytowych

Zautomatyzowany proces laserowej obróbki elementów kompozytowych
Przygotowanie powierzchni do naprawy jest bardzo skomplikowanym, czasochłonnym, ręcznym procesem szlifowania w efekcie którego powstaje niebezpieczny dla zdrowia pył, który musi być usuwany za pomocą rozpuszczalników. W nowym systemie, laser, który jest w stanie pokryć duży obszar i może być umieszczany w różnej odległości od celu, odparowuje jedynie organiczny klej spajający kompozyt.
„Ograniczenie polega na tym, że może on usunąć wyłącznie warstwę organicznego materiału, który widzi.” – stwierdził Phil Grainger, starszy dyrektor techniczny GKN Aerospace. „Gdy światło uderza w powierzchnię, wszystko co jest zasłonięte pozostaje nietknięte.” – dodał.
„Powód dla którego tak się tym interesujemy jest taki, że dla wielu zastosowań, w których wykorzystujemy aktualnie metody manualne, tolerancja wynosi zaledwie 0,1 milimetra. Potrzebujemy systemu, który jest dość dobry, a system laserowy jest dziś jedynym spełniającym nasze wymagania.” – dodał Grainger.
GKN Aerospace szacuje, że wykorzystując nowy system, technicy mogą wykonać naprawę trzykrotnie szybciej i o 60 procent taniej, niż miałoby to miejsce przy zastosowaniu technik manualnych. Typowa naprawa klapy zajmuje jednej osobie dwa tygodnie. Technologia SLCR przygotuje element do naprawy w około godzinę.
Po trzech latach prac nad projektem, SLCR zdobyło dla procesu akceptację Airbusa oraz Boeinga.
„Jeśli Airbus i Boeing zezwolą na zastosowanie procesu na samolocie, postaramy się o rozszerzenie zgody na wszystkie samoloty i elementy silników.” – powiedział Grainger
BAE Systems rozważa wdrożenie systemu do obsługi samolotów wojskowych i wyraziło zainteresowanie przystąpieniem do spółki z GKN.
Na mocy porozumienia pomiędzy GKN i SLCR, w przeciągu dwóch lat powstać ma egzemplarz demonstracyjny. „Będzie to urządzenia funkcjonalne, ale nie w wersji produkcyjnej. Ostateczna wersja wyposażona będzie w optyczną sensorykę i będzie sterowana numerycznie.” – dodał Grainger.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- The Engineer

Komentarze (0)
Czytaj także
-
FANUCI – optymalne rozwiązanie do manualnego spawania laserowego
FANUCI jest marką własną firmy Centrum Maszyn CNC. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z liczącymi się producentami z branży...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
www.automatyka.plWycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-